آموزش رسانه

ویژگی‌­ها و وظایف خبرنگارانِ خلاق و حرفه‌ای

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱ ب.ظ

خبر و گزارش درخشان، حاصل کار ویژگی‌ها و مهارت‌­های خبرنگار خلاق و حرفه ­ای است. از ویژگی‌­ها و خصوصیات فردی و شخصیتی خبرنگاران عبارت است از: کنجکاوی، پرسشگری، تیزبینی و نکته سنجی، سریع الانتقال بودن، ضریب هوشی بالاتر از سطح جامعه (شامل هوش ژنتیک IQ و هوش هیجانی (EQ، خلاقیت، مسئولیت پذیری، فروتنی و پایبندی به اخلاق بخشی از این ویژگی‌های خبرنگار است.

اما اینها، کافی نیست؛ گرچه احراز آن ضروری است. هر خبرنگاری باید واجد برخی از ویژگی­‌های حرفه‌­ای نیز باشد و برای رسیدن به این خصوصیات علاقمندانه و مسئولانه تلاش کند و حتی کسب آن را بخشی مهم از وظایف خود بداند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1- آشنایی با قواعد نگارش و ادبیات فارسی: لازم است کتاب‌های مربوط به دستور زبان و آیین نگارش و درست نویسی را بخواند. مطالعه باید کارِ اول شما باشد. چرا که به افزایش دایره لغت شما و آسانتر نوشتن کمک زیادی می‌­کند.

2- فراگیری اصول و روش‌های سوژه یابی، تنظیم و تدوین خبر، مصاحبه و گزارش

3- تشخیص ارزش‌های خبری

4- توانایی یادداشت برداری و تندنویسی

5- توانایی کار با فناوری­‌های دریافت و ارسال خبر: (ایمیل، فکس، کار با ریکوردر، ضبط صوت، دوربین، تلفن همراه، اینترنت، شبکه­‌ها و رسانه‌­های اجتماعی و...)

6- آشنایی کامل با فضای مجازی و توانایی کار در این محیط

7- دارا بودن اطلاعات عمومی مناسب در همه زمینه‌ها: (گفته ­اند؛ روزنامه نگاران اقیانوسی هستند به عمق یک متر: یعنی از همه چیز سر رشته دارند و کمی از آن را می‌دانند!)

8- فراگیری اطلاعات تخصصی و جامع در مورد حوزه فعالیت خبری خود: (اینجا دیگر باید عمیق و تخصصی بدانند، منابع خبری، هر حوزه و سازمان‌ها و نهادهای ذیربط آن را بدانند و ...بدین ترتیب است که کم کم در قد و قامت یک کارشناس در حوزه مربوط به خود ظاهر می‌شوند)

9- آگاهی کامل از وقایع جاری و مسائل روز

10- آگاهی از سیاست­های خبری رسانه ملی: (هر رسانه‌­ای برای خود، سیاست‌­هایی دارد که خبرنگار باید چارچوب­‌های اصلی آن را بشناسد و در این چارچوب‌ها فعالیت کند. در غیر این صورت قادر به ادامه فعالیت در آن رسانه نخواهد بود.)

11- شناخت منابع خبری و ارتباط مستمر با آنها/ پژوهش خبرگزاری صداوسیما

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی