۷ توصیه برای بهینه سازی تیترهای وبسایت
پس اگر در انتخاب و بهینهسازی تیتر مطلب به عنوان اولین چیزی که در موتورهای جستجو و حتی در خود سایت و وبلاگ نمایش داده میشود، رعایت کرده و بهترین را برای آن انتخاب کنید به حتم میتوانید راحتتر و سریعتر مطالب و عنوانهای خود را در موتورهای جستجو در ردیفهای اول قرار دهید.
1- انتخاب موضوع مطالب
قبل از انتخاب عنوان و یا هر کار دیگری، ابتدا باید موضوعی را که میخواهید در مورد آن مطلبی را تایپ کرده و بنویسید، مشخص کنید تا راحتتر و با دست بازتری به انتخاب عنوان و تیتر مطالب خود بپردازید. پس مثل همیشه باز هم مطلب و موضوعات سایت هستند که میتوانند شما را در رشد وب سایتتان همراهی کرده و رتبه شما را در موتورهای جستجو و حتی در بین کاربران افزایش دهند.
2- بررسی و جستوجو
همه شما به یقین میدانید که همه کاربران در سرتاسر جهان برای رفع نیاز اطلاعاتی خود از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ و غیره استفاده میکنند که شما میتوانید برای پیدا کردن عنوان یا تیتر مطالب خود در بین سایتهای رقیب و دیگر سایتها یا وبلاگهایی که هم موضوع با مطلب شما هستند، استفاده کرده و بهترین تیتر و عنوان را برای مطلب نوشته شده خود انتخاب کنید. پس باز هم موتورهای جستجو برای شما حکم مرجعی عالی را دارند.
3- جذاب و مفید بودن تیتر مطالب
تیترنویسی و انتخاب عنوان مفید و البته گیرا، خیلی هم کار آسانی نیست. در ابتدا باید عنوانی را انتخاب کنید که مفید و البته جذاب بودن را به کاربر القاء کند، یعنی اینکه اگر عنوان مطلب را ”میوهها مفید هستند” انتخاب کنید، شاید خیلی کابران را تشویق به خواندن مطلب نکرده باشد، چون همه میدانند که میوه ها مفید هستند. اما اگر تیتری مفید مثل ” آیا می دانید فواید میوهها چیست؟ ” را انتخاب کنید، کاربر را مجاب به کلیک روی عنوان کرده و وارد سایت شما شده و مطالبتان را تا انتها میخواند. حتما شما تیترهای بهتری در این باره به ذهنتان میآید پس سعی کنید عنوان مطالبتان را طوری انتخاب کنید که یک یا چند پله از رقبای خود بالاتر باشید، زیرا کاربران روی تیترهایی که فقط حالت توصیفی باشند و جذاب و مفید بودن مطالب را نرسانند، نخوانده و به سایتتان هدایت نمیشوند.
4- ساده و واضح بودن تیتر مطالب
خیلی در انتخاب عنوان مطلب از کلمات درشت و پیچیده استفاده نکنید، استفاده از عبارات گنگ و پیچیده باعث مشکلاتی در فهمیده نشدن مطالب و عنوان پست شما میشود و سعی کنید تا سادگی را نیز رعایت کنید و از توضیحات زیاد در تیتر و عنوان بپرهیزید که هم تیتر مطلب را در موتورهای جستجو طولانی کرده و نصفه نمایش داده میشود و هم کاربران در خواندن آنها و فهمیدن موضوع اصلی دچار سردرگمی میشوند. پس باز هم یک نکته برای بهینه سازی عنوان و دیده شدن مناسب در موتورهای جستجو را با این کار رعایت کرده اید.
5- عنوان و تیترهای یکتا برای مطالب
همیشه سعی کنید تا اولا از درج و منتشر کردن موضوعات تکراری بپرهیزید و برای هر موضوع و مطلبی باید یک عنوان و تیتر یکتا و یگانه و منحصربهفرد انتخاب کنید. حتی اگر مطالب شما با یکدیگر هم موضوع و مشابه باشد، حتیالمقدور با انتخاب یک عنوان خوب و ساده و مفید، آن پست و مطلب را از مطالب دیگرتان متمایز کرده و جدا کنید تا هم موتورهای جستجو در تفکیک بین مطلب سایتتان گیج نشده و آنها را خوب ایندکس کنند و هم کاربران بتوانند بین مطالب به راحتی و بدون سردرگمی رفت و آمد کرده و با مطالب تکراری روبرو نشوند. مثلا عنوان “اخبار” به نظر تیتر جالبی برای یک مطلب نیست. میتواند با تیتری جداگانه با موضوع آن خبر خوانندگان بیشتری جذب کند!
6- تعداد کاراکترهای عنوان مطالب
به علت اینکه موتورهای جستجو برای درج لینکها در خود و نمایش آنها به کاربران، تعداد کاراکترهای محدودی را اجازه درج میدهند که حداکثر تعداد هم 60 کاراکتر برای عنوان و 160 کارکتر برای توضیحات یا Description است که در زیر عنوان و URL در موتورهای جستجو درج میشود. پس با این توصیفات باید در انتخاب تیتر راهکاری را در پیش بگیرید که تعداد کاراکترهای تیتر مطلب از 60 حرف و کاراکتر بیشتر نشده تا در موتور جستجو کامل دیده شده و نصفه نمایش داده نشود.
7- استفاده از کلیدواژهها در تیتر مطالب
کلمات کلیدی و موضوعی را که در مورد آن مینویسید را در نظر بگیرید و مهمترین و مرتبطترین کلید واژه و کلمه کلیدی را انتخاب کرده و درتیتر مطلب خود استفاده کنید. البته سعی کنید تا کلمات کلیدی که از اهمیت و ارزش بیشتری در موتورهای جستجو برخوردارند و کاربران آن را بیشتر جستجو میکنند در ابتدای عنوان و از کم اهمیتترین در ادامه تیتر استفاده کنید. فقط به این نکته هم توجه کنید که از به کار بردن کلمات کلیدی زیاد و بیربط به موضوع و تکراری استفاده نکرده و هر چه کلید واژه مرتبط تر با موضوع باشد، بهتر خواهد بود.
البته همه این موارد و گفتهها را نیز میتوان برای عنوان و تیتر اصلی صفحه سایت یا وبلاگ خود بکار برد و نتایج خوبی هم در زمینه بهینهسازی و سئو (SEO) سایت و وبلاگ خود به دست آورد.