روایت نبرد نرماندی به شکل نرم خبر و سخت خبر
علت پیدایش نرم خبرها را عموماً خلاقیت و ابتکار رسانهها و خبرنگاران در ارائه اخبار، تغییر ذائقه مخاطبین خبر، راهکار حل معضل بیاعتمادی به اخبار رسمی از سوی مخاطبین و در نهایت ظهور بسترهای قانونی، تجاری و تکنولوژیکی جدید برای ارائه اخبار مثل پیدایش شبکههای خصوصی و تلویزیونهای کابلی با برنامههای هدفمند میدانند.
خبرسخت، با پوشش وقایع حال رهبران عالی رتبه، مسائل بزرگ یا اغتشاشات مهم در جریان زندگی روزمره مثل زلزله یا سانحه هوایی شناخته میشود. یکی از تفاوتها بین خبر سخت و نرم در لحن ارائه آن میباشد. گزارش خبر سخت، واقعیتهایی درباره رخدادها به مخاطب میگوید سپس تصمیم گیری درباره اطلاعات را به خود مخاطب واگذار میکند در حالی که گزارش خبر نرم سعی میکند به خواننده سرگرمی وآگاهی ارائه کند. گاهی تنظیم و سبک نوشتاری خبر آن را نرم میکند، مثلا از ادبیات محاورهای استفاده میشود. خبرهای نرم همچنین خیلی مقیّد و مشروط به زمان نیست در حالی که خبرهای سخت مقید ومشروط به زمان هستند. خبر نرم همچنین با ویژگیهای خاص تعریف میشود، برای مثال خبر نرم نوعاًاحساسی تر، شخصیت محورتر، عملی تر، رویداد محورتر و بیزمانمند از دیگر اخبار توصیف میشود.
برای بیان مثالی از تفاوت ارائه گزارش به صورت نرم خبر و سخت خبر، و عمق ادراک مخاطب از واقعه و تاثیرات و کشش عاطفی که در مخاطب ایجاد میکند، نمونهای در فیلمهای سینمایی و دو روایت مختلف از یک رویداد وجود دارد که یکی به شکل سخت خبر و دیگری به شکل نرم خبر است. روایت حمله نیروهای متفقین به ساحل نرماندی در فیلم "طولانی ترین روز" مثالی از روایت سخت خبر ماجراست و روایت همین اتفاق در فیلم "نجات سرباز رایان" به شکل نرم خبر است.
در فیلم طولانی ترین روز، به نظر میرسد کارگردان به روایتگری بیطرفانه عملیات جنگی "دی دِی" از دیدگاه دو طرف ماجرا و جزئیات تلاشهای آنها برای موفقیت خود میپردازد و اتفاقات این عملیات بزرگ را با فراهم آوردن میزانسنی بزرگ، از نمایی بیرونی به تصویر میکشد. اما در فیلم "نجات سرباز رایان" روایت ماجرا به صورتی محدود و از درون یک لندینگ کرافت و حال و هوای فرمانده و سربازانش قبل از پیاده شدن در ساحل آغاز میشود. اضطراب و دلهرههای موجود در چهره سربازان و لرزش دست فرمانده شان که در کلوز آپ های پی در پی به مخاطب نشان داده میشود بیننده را در اضطراب این گروهان شریک میکند تا اینکه در زمان باز شدن درب لندینگ کرافت و قلع و قمع شدن سربازان ردیفهای جلویی توسط مسلسل آلمانی این اضطراب به اوج خود میرسد. صحنههای هولناک بعدی که همراه با افکتهای صوتی است، همگی از دید فرمانده گروهان "کاپیتان میلر" رخ میدهد و تا زمان رسیدن او و سربازان باقی مانده به خاکریزهای پشت دیوار ساحلی ادامه دارد.
روایت فیلم طولانی ترین روز از ماجرای فتح ساحل نرماندی به مولفههای سخت خبری نزدیک است: اطلاعات نسبتاً کاملی از ماجرا به مخاطب ارائه میشود و قضاوتهای بعدی به خود مخاطب واگذار میشود اما روایت اسپیلبرگ که حاوی عناصر نرم خبری شامل احساسی تر بودن و شخصیت محورتر بودن است، فداکاری و از خودگذشتی نیروهای متفقین برای آزادی فرانسه را به مخاطب القا میکند. شایان ذکر است این سکانس از فیلم نجات سرباز رایان (پیاده شدن سربازان آمریکایی در ساحل) از سوی مجله امپایر به عنوان بهترین سکانس نبرد تاریخ سینما انتخاب شدهاست. موفقیتی که فیلم "طولانی ترین روز" علیرغم میزانسنهای متنوع و بزرگترش موفق به دستیابی به آن نشد.