تلاش نرم خبر برای تلفیق «سرگرمی و آگاهی»
تعریف خبر نرم متنوع است با این حال یکی از مشخصههای معمولی آن عبارت است از «هر خبری که خبر سخت نباشد»
خبر سخت، با پوشش وقایع حال رهبران عالیمرتبه، مسائل بزرگ یا اغتشاشات مهم در جریان زندگی روزمره مثل زلزله یا سانحه هوایی شناخته میشود.
یکی از تفاوتها بین خبر سخت و خبر نرم در لحن ارائه آن میباشد. گزارش خبر سخت، واقعیتهایی درباره رخدادها به مخاطب میگوید سپس تصمیمگیری درباره اطلاعات را به خود مخاطب واگذار میکند.
درحالیکه گزارش خبر نرم سعی میکند به خواننده سرگرمی و آگاهی ارائه کند. برای مثال، گزارشهای روزنامه و تلویزیون ممکن است "اخبار قابل استفاده" را وعده دهد به طوریکه مثالها ممکن است راهکارهایی درباره چگونگی بسط صحیح پیش از کاربرد یا درباره آنچه که هنگام خرید رایانه جدید جستجو میکنیم شود.
خبر نرم همچنین با ویژگیهای خاص تعریف میشود، برای مثال خبر نرم نوعاً احساسیتر، شخصیتمحورتر، عملیتر، رویدادمحورتر و بیزمانمند از دیگر اخبار توصیف میشود.
شناخت تفاوت بین خبر نرم و سخت به مخاطب کمک میکند تا معنایی درباره چگونگی پوشش خبر و اینکه چه نوع گزارشی از رسانه خبری متفاوت منتشر و گسترش مییابد، [در ذهن] بپروراند.
مثالهایی از خبر نرم در جهان رسانه واقعی فراوان وجود دارد. مجلات جنجالی، نشر همزمان خبر [به اشتراک گذاشتن خبر بین روزنامهها]، برنامههای آمریکایی نظیر «هارد کپی»، عناوین اصلی اخبار شبانگاهی درباره هزینه شخصی، امور مصرفکننده و سلامتی از این دست اخبار میباشند.
در حرفه نشر مجله، بسیاری از انتشارات نسبت به امور عمومی رویکرد خبر نرم را اتخاذ کردهاند. «نیوزویک» و «تایم» روال عادی روزنامهنگاری نرم را با مطالب اصلی مشخص میکنند، برای مثال، از میان هشت موضوع منتشر شده در «تایم» در ماه مارس و آوریل 2001 مطالب اصلی معطوف به انزجار، یوگا، حضرت عیسی (مراسم عید پاک سالانه)، چگونگی خیزش ابَرکودک و مرگ راننده ماشین مسابقهای آقای دال ارنهارد بوده است.
خبر نرم در شکل بازنماییاش شخصیتر، آشناتر، کمتر رسمی و صمیمی تعریف میشود. یکی از پژوهشگران خبر یک تغییر چشمگیر در واژگان پیدا کرد که با قضایای خبر نرم سازگار است: «اشتراکی» و «خود-ارجاعی».
در طول دو دهه گذشته، در گزارشگرها کلمات «اشتراکی» مانند (انبوه مردم، ارتش، مجمع، کشور و غیره) به عنوان بخشی از واژگان خبر سخت است که اساساً امروزه کاهش یافته است درحالیکه کاربرد مقوله «خود-ارجاعی» (من، به من، خودم و غیره) از واژگان خبر نرم اساساً افزایش یافته است.
رشد خبر نرم ریشه در مطالعات بازاریابی دارد که بیانگر است که خبر سرگرمکننده میتواند مخاطبان را جذب و حفظ کند.
آیا مردم در کل خبر نرم را به خبر سخت ترجیح میدهند؟